fredag 18 december 2009

Flyt

Kom hem tyfsat tidigt idag och började montera de nya kolvarna efter att ha skruvat ihop underdelen av motorn igår. Stötte ganska snabbt på problem, kolvbultslagret var fel. Snabbt som attan ringde jag till reservdelsförsäljaren och han hade rätt lager på hyllan.
Ringde så brodern som jobbar i närheten och troligen nyss slutat för dagen, -"var e du?" undrar jag -"utanför cykel o motorhandlaren" svarar han. Bara för honom att stanna och ta med nållagren som jag beställde för 30 sekunder sedan, snacka om flyt.

Under tiden jag väntade på leverans satte jag in den nya kedjan, passade på att kolla ordentligt hur glapp den gamla var. Man kan mäta på olika vis, jag valde den enkla metoden. Jag lade helt enkelt kedjorna plant och kollade hur långt man kunde föra parterna i sidled, tror att det framgår av fotot vilken som är mest glapp.

När jag fått de rätta lagren så har ihopmonteringen flutit på rätt bra men det ska ju tittas på TV och drickas kaffe så det går inte så fort. Kolvar och cyllar är dock på plats och jag har kollat att resterande packningar passar, sen har jag lämnat lite jobb tills i morron eller på söndag (finns en viss risk att vi ska delta i julhandelsrejset i morrn).

Funderingen att det är en äldre motor än skoterårsmodellen besannades nu när jag hittade en märkning på cylindrarna, där står "04 99" och skotern är en 01:a.
Inte konstigt att jag fick fel grejer, ingen skugga över reservdelshandlaren alltså. Även kolvbultslagren blev fel av samma anledning.

En teori i sammanhanget är att Lynx fått överta de äldre motorerna från Ski-Doo i samband med att Ski-Doo bytt till 600-kubikare i sina skotrar. Jag fick ju nämligen grejer till en 600-kubikare när jag sa att det var en 01:a´s skoter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...