lördag 2 januari 2010

Luddigt

I dag blev det tid att göra en felsökning i den trilskande skotermotorns inre. Misstankarna riktades mot förgasarna som dissekerades grundligt. Den första verkade helt felfri och blev friskförklarad. Den andra hade svårt att hålla tätt vid blåsning i bränsleinloppet. Plockade isär flottörventilen i beståndsdelar och hittade då en "tuss" av nåt som såg ut som ludd, tyg, papper eller liknande men exakt vad det var måste nog rättsmedicinska experter utreda.

När felet var hittat blev nästa steg att hitta orsaken, måste vara bränslefiltret som sagt upp sig. Det visade sig att det aldrig funnits nåt filter. Efter en snabb koll hos den jouröppna servicebutiken (dvs Skoterdårarnas förenings- och styrelsemedlem) kunde jag montera ett bränslefilter av modernt snitt, dom ska visst vara platta nuförtiden, med en tydlig yta som ska skvallra om när det är dags att byta.

När allt var på plats var gamla Bettan precis lika pigg som vanligt så det blev en snabb tur till sjön. 23 kallgrader är lite väl mycket för en längre utvärdering, speciellt som jag bara hade träskor och tunna kläder på mej, men jag litar på väderfolket att dom fixar bättre väder tills i morron.

Sammanfattningsvis kan väl sägas att ska man få skit i förgasaren så är det bra om det inte händer under de bästa resorna, de som planerats i veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Långfredag 2019

I mars var det 10 år sedan dessa skriverier började. I ett försök till avvänjning har tanken varit att låta bloggen gå in i ett, ännu mer, d...