torsdag 31 december 2009

Äntligen

Redan i går blev det en liten sväng med gamm-rangern, banade väg till Sjöändtjärn. Det är faktiskt mer snö än man anar, men eftersom det är tidigt på säsongen är det också okört så man åker nere på gräset om det börjar ta emot lite. Loggade in premiärbesöket i kojan och åkte hem, nu var leden lite förpreparerad i alla fall.

I dag var det bara lite småfix kvar på nyrenoverade skotern, typ lufta kylaren och kolla mattans sträckning, sånt som jag vill göra ute så man inte blir avgasförgiftad inne.
Luftningsturen tog mej, än en gång, till Sjöändtjärn. Där ringde jag för att kolla hur styrelsen i Skoterdårarnas förening skulle sammanträda. Sen blev det brådis att åka hem och byta på sig sammanträdeskostymen.
Säsongens första sammanträde skulle bli mot Svenstavik, så än en gång, till Sjöändtjärnen. När vi närmade oss myrarna mot Östbergsbodarna skulle jag hoppa av för att kapa ett träd som lutade sig in i spåret, en liten björk som det var gränsfall om den behövde kapas, hade säkert räckt att böja undan den.
Hur som helst, när jag hoppar av rycks nödstopp-linan som vanligt ur. Passade på att ta nåt extra träd när jag ändå var på g.
Sen när jag skulle starta gick inte motorn igång. Några försök senare insåg jag att nu har nåt allvarligt inträffat så det blev till att ta fram verktygen. Kollade stiften och det gnistrade och dom var fuktiga av bränsle. Enligt de flesta teorier fanns de förutsättningar som behövs för att en motor ska starta, bränsle, gnista och komp.

Bara att inse sakernas tillstånd, fram med bogserlinan och ta av variatorremmen. Efter att ha trampat leden lite där vi nyss kommit bar det av hemåt. I en ganska rejäl motbacke blev det lite jobbigt men annars gick det bra, när vi kom till Losjövägen tog vi den och sen Gillhovsvägen. Alternativet hade varit att åka hem efter bil och släp men nu fick bli så här.

Rullade in liket i garaget för att tina av snön. Under aftonen och kvällen har det luktat bensin i hela kåken så jag blev tvungen kolla varför. Misstänkte nåt med förgasarna så jag tog bort dem och då ser jag att båda vevhusen är fulla av bensin (bränslenivån i förgasarna syns på bilden t.h.)
Nu har jag tagit bort det mesta så förhoppningsvis slutar det lukta. Återstår att räkna ut vad som hänt, en risk finns att vevhustätningarna fått stryk när jag gjorde ett startförsök innan jag visste att det fanns bensin i vevhusen. Det blir ju en enormt tryck när man försöker komprimera bensin.

Så snöpligt började säsongen 2009-2010 och så slutade skoteråret 2009. Förra nyårsaftonen tog vi en snabb och problemfri tripp till Svenstavik.
Kanske ingen höjdare att göra förebyggande service och underhåll? Bättre att köra tills grejerna rasar isär känns det som just nu ......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...