torsdag 5 mars 2020

Tricket

Äntligen 2.0
Det finns en del trick som alltid fungerar, i alla fall sommartid, synd bara att det tog så länge att komma på vintervarianten. Jag tänker helt fräckt ta på mej äran för de senaste dagarnas fina snöfall som ökat snödjupet från knappt 20 centimeter till gott o väl 50 centimeter.
Tricket bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet där vidskepliga regndansare har mycket att lära.

De flesta känner väl till hur spiksäkert det är att framkalla regn genom att tvätta bilen. För den som inte har nån bil går det lika bra, eller bättre, att vattna potatislandet, gräsmattan eller vad man nu har till hands.

Det isiga och hårda underlaget, inte minst vid färd längs nån sjö, har gjort att jag lyckats med något som jag inte lyckats med tidigare, skoterns glidskenor har drabbats av partiell härdsmälta. Jag har varit observant på problemet, kört sakta och försökt hitta snö att köra i men ändå fattas det flera millimeter av plastlisterna, de har helt enkelt smält bort.
Förvisso ett känt fenomen som jag lyckats undvika under drygt tusen mil med gamla skotern.
Jag har under många år hört till isrivar-skeptikerna men nu blev jag lite fundersam och slog till på ett par hyfsat billiga, backningsbara, isrivare.
Efter att ha legat till sig ett tag, omonterade, så kom dom på plats och kunde provköras runt månadsskiftet. Resultatet såg riktigt bra ut, det skvätte lite puder in i boggin och nån plastlukt kändes aldrig. Att isrivarna ska vara bra för motorkylningen är inte ett problem hos mej när man har både "bilkylare" och fläkt.

Vad hände sen då, efter provkörningen? Jooo, det var då det började snöa.

Tänk va´ roligt det kan vara att åka runt i landskapet med en sladd efter skotern och en skyffel till hands för att lägga i de värsta groparna och snön bara vräker ner, i flera dagar.

Länge sen sist känns det som.

2 kommentarer:

  1. Utmärkt fina leder. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Finns chans att snön ligger kvar och det är åkbart till Påsk?
    Mvh Pelle

    SvaraRadera

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...