torsdag 29 mars 2018

Påsklov


Efter ett långt och stärkande sportlov har det så blivit dags att skifta över till påsklov. Sportlovet innehöll faktiskt några dagar med arbete, passade på när vädret blev lite sämre och plusgraderna lite fler. Den här veckan rundade jag av redan i måndags, lagom längd på en arbetsvecka.
Vad hände på sportlovet då?
En hel del ospecade irrfärder naturligtvis men även en del inplanerade utflykter som den till Vargen en finvädersdag för några veckor sedan.
Sen blev man ju återfallsfiskare på StorÅksjöpimpeln också. Lite otippat, minst sagt, jag skulle bara följa med dit som sällskap för att sen dra vidare mot okända mål. Men så råkade jag borra ett hål och fick upp en stackars abborre och då fick man plötsligt för sig att man var storfiskare, bäst att kolla om det fanns fler. Klockan två kunde jag konstatera att det gjorde det inte. Inte för min del alltså, men flera i min närhet fick fisk.
Vädret var bra så egentligen spelade det ingen roll vad man pysslade med och det var länge sen sist.

Just nu pågår sista förberedelserna inför Gillhovspimpeln som återuppstår på långfredag. 2016 var det tävling men förra året var isarna lite osäkra så då blev det inställt, även om det nog skulle gått att köra då. Problemet med sådana tillställningar är att det måste vara lite framförhållning och mycket hinner hända mellan beslut och verkställighet, särskilt om påsken infaller sent.
I år ligger påsken ganska tidigt och isen är riktigt bra även om den innehåller mycket snö. För att pimpelfiskarna ska slippa pulsa i snö har skoteråkarna kört spår till de populäraste pimpelhålen.

I dag är det på sin plats med en varning: det är skärtorsdag så Polarisägarna bör låta skotern stå idag.

"Skoterföret räcker till påsk" heter det, jag skulle bli aningen förvånad om det inte räcker några dagar till också och hur länge ett påsklov räcker det vet man aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...