fredag 5 april 2013

Sammanfattning så här långt

Påskdagen fortsatte lika som påskaftonen, med strålande sol och diverse familjesammankomster vid nån lämplig sjö. Eller tjärn, dock inte samma som dagen innan och inte samma meny heller. Påskaftonens kulinariska övningar byttes till mer standardbetonat från grill-o-steket nämligen "korv med pölse" som Norsken så träffande sa vid nåt tillfälle.
Efter trivselträffen vid tjärnen så drog vi (fick sällskap denna gång!) ut på en liten crusing ner mot Örasjön och lite forskning efter vägar man minns att man glömt.
Under annandagen som var den första april blev det en sån där tokresa, typ bara för att, till Svenstavik.
Jag hade fått ett ryck att jag skulle åka skoter till Dollar, som sagt - bara för att. Tyvärr var asfaltplanen stor som en evighet för mina styrstål så jag fick gå flera meter, jag är annars van att köra skoter ända fram när jag ska nånstans.
Både till och från Svensta valde jag delvis andra vägar än de vanliga. Utan gå in på detaljer kan jag väl säga att ditvägen var värre än hemvägen.
Till annandagen hör för övrigt att plocka in ledmarkeringarna på sjöisarna. I år är det inte ens att tänka på, dom har fått för lite sol och värme och sitter som berget.

Att julen liksom föret, typ kälkföret, räcker till påsk är ett gammalt uttryck, men hur länge räcker påsken?
De allra flesta tappar väl räkningen vid annandagen men jag brukar anse att det hör till påsken att montera ner Pimpelexpressen. I veckan blev den ihoppackad och inpackad, det var nog fjärdedag påsk och då slutar i alla fall jag räkna. Inom kyrkan tror jag att man håller räkningen i ytterligare några veckor.

Det där med föret då? Jaa, visst syns det att nåt är på gång, vägarna blir bredare och en del gräs tittar fram men själva föret är det ingen fara med.


Man får alltså vara beredd på att det kan inträffa både en och annan skotertur om man har tur ..... med vädret tänkte jag då främst. Ser visserligen ut att bli snö i helgen men vaadå, låt det snöa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...