söndag 31 januari 2010

Ut i kylan

De´ va´ attans va´ de´ kan va´ kallt. Under lördagen blev det bara en nöjessväng bortöver Lillsjön, på väg mot Svenstavik. Halva styrelsen var förhindrad och själv var jag lite tvekis pga kylan, men en liten sväng .... som sagt.
Råkade hänga på en sladd, så det blev lite nytta också. Bäst jag puttrade bortöver myrarna nära Östbergsbodarna kom några trevliga ynglingar, David och Tommy, som stannade och pratade en stund. Dom skulle möta några kompisar som kom från Svensta och senare såg jag att dom träffat på varann. Rätt bra med nysnö så nu tar det litte när man sladdar och det blir riktigt bra resultat fast jag var hänvisad till en enklare träsladd.
På hemväg gjorde jag en sväng bortöver Långtjärn där jag vände, det kändes lite drygt att köra till Örasjön. Träffade på en fågeljägare bortom Namnlöstjärn (bästa namnet), vi enades om att det var i kallaste laget med -26 grader som jag hade på mätaren.
Även idag, söndag, blev det en liten tur och då var styrelsen fulltalig. Hakade på en sladd även i dag och tänkte oss ner till Strulsjön men redan vid Mygglunda hittade sladden nåt jordfast föremål varefter sladden blev till kaffeved. Resten av trippen blev alltså en ren nöjestur.
Vi tog den väg som vi brukar kalla Raka spåret, då den följer Struldalen och är den enklaste vägen om man snabbt vill ansluta till leden mot Turingen vid Gärdsjön. Tidigare fanns en kryssad led mellan Örasjön och Gärdsjön men den är borttagen som skoterled nu.
Vi valde dock att svänga mot Örasjön och vidare skoterleden hemåt. Idag var det "bara" -22 vid Namnlöstjärn. Stannade till vid Sjöändtjärn och där hade nog ungdomarna från igår suttit och myst  i stugvärmen.

Just nu är planeringen igång för årets första långtur. Om inte kylan sätter stopp blir det en tvådagarstripp upp till Storsjö/Ljungdalen kommande helg. Vägval mm har jag delegerat till övriga styrelsen så det blir en överraskning. Och jag tror att det ryms ett antal skotrar tillsammans med oss så det är bara att hojta efter mer info om det verkar intressant.

2 kommentarer:

  1. Hej! Satt och kollade på dina bilder på Picasa. Hur gör du för att geotagga dem? Har du nån sån där GPS som man kan para ihop knäppta bilder med hjälp av tidpunkten? Eller gör du det för hand?

    SvaraRadera
  2. Hallo! Nej jag har ingen geotaggande manick utan det är handarbete som gäller. För att få det så bra som möjligt söker jag rätt på koordinaterna på (tex) Gröna kartan och skriver in denna i taggningsfunktionen hos Picasa och då susar bilden iväg till rätt ställe. Blir det fel ändå kan man lyfta iväg till rätt ställe.

    SvaraRadera

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...