tisdag 6 januari 2015

Förväntning

Om det låter som att jag är otacksam så är det fel, men lite sur över detta slöseri med lediga dagar kan jag medge att jag är. Inget fel att vara ledig för att umgås men det kan bli för mycket av charader och skinka också. Under drygt två veckors ledighet var det skoterföre under ganska precis en dag. Sen blev det en istid av sällan skådat slag. Inget ont som inte har nåt ont med sig, träningsvärk efter för mycket skridskoåkning och blåslagen kropp på grund av den livsfarliga halkan. Nej, tacka vet jag att få svettas med en fastkörd skoter i rejält djup snö.

Nu är det väl inte första gången som vintern kommer och går så här i jul- och nyårstid. Det var bara för ett par år sedan som vi fick bra med snö som gjorde alla sjöar tungförda, men så töade det kraftigt några dagar som följdes av snöfall och plötsligt var det kanonföre både i skog och på sjö. Förhoppningen, att det ska bli nåt liknade i år, den lever.



När man insett att det inte blir bättre än så här för tillfället, då är det bara gå in i depå med maskinen och pimpa till den med lite bra-å-ha-grejer.
Det har en längre tid spanats efter en lämplig packlåda att ha närmast dynan, där passagerarsätet suttit, men har inte hittat nåt som duger, i den mån det finns nån så är det lite väl fantasifulla priser. Tills vidare har jag löst transportproblemet med hjälp av två plastlådor inköpa hos Jula (SmartStore Robust 31). Kanske inte världens snyggaste lösning men rejält med plats blev det, tyvärr lite opraktiskt att inte locken sitter fast utan riskerar att bli kvarglömda nånstans, ett problem som kan lösas om det blir nån pysselkväll framöver.

Att skoterskidorna dyker i djupsnön är inte precis största problemet just nu men jag beställde tidigt breda belag som dock varit restnoterade men som behagade dyka upp i dagarna. Normalt snålhandlar man piratkopior men när jag såg den fina passformen på broderns originalbelag så fick det bli sådana även för mej. Standardbredden på skidorna är 160 mm, med belagen på plats ökar bredden till 250, enligt tillförlitliga källor är det precis vad som behövs. Och det ligger nog en del i att man "bara gråter en gång" om man köper original, inget strulande utan grejerna passar direkt. Dessutom fick jag lite go-pris så jag grät inte så mycket.

Skoterlederna blir aldrig så bra att de inte kan bli bättre. Alltså har det blivit ett och annat besök vid nåt kritiskt ställe för att rätta till och komplettera. Ivars framfart syns fortfarande på sina håll. Som jag sagt tidigare är det en del djupa skotarspår men även nya vägar med tillhörande djupa diken att förhålla sig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...