söndag 13 februari 2011

Prästhållan - dag 1

Äntligen blev det en riktig skoterhelg. Skoterdårarnas förening har tillsammans med broderns jobbarkompis och dennes kompis (om ni hängde med) bemannat pastorsexpeditionen norr om Älvros.
Det var tidig uppsittning på fredagsmorronen eftersom vi skulle möta övriga två i Rätan före klockan nio. Det toksnöade under torsdagen så det var verklig spårsnö bortöver skogarna. Trots att vi var tidigt ute var det faktiskt färska skoterspår bortom Nästelsjön och ner mot Rätan.
Vi anlände på utsatt tid till mötesplatsen där en f.d. bybo och Husqvarnaanställd lovat ut bilparkering.

Efter avlastning bar det av mot Sveg via Nederhögen. Bitvis var alla spår som bortblåsta och det blev lite orienteringskurs på nåt ställe men över lag så gick det bra. Även vindskydden är som bortblåsta när man som mest längtar efter en fikarast men även det ordnade sig till slut.


Framme vid målet såg jag direkt att jag passerat stället vid en geocachingtur i september 2009, dagen före älgjakten, då vår stugvärd alltså befann sig i stugan eftersom det är hans jaktlags residens.
Sedan vi lastat in det viktigaste och fixat värmen, dvs tänt upp i spisen, så blev det en rundtur i landskapet. Ganska mycket mer snö än hemma och helt opåverkad av töväder blev det lite surfing i pudret, några mer andra mindre.
Jag passade även på att byta variatorrem i den sjuttongradiga kylan, inte roligt ur någon synpunkt.


Vi hittate en fin skoterstuga ("Tomtarna") med vindskydd mitt ute i ingenstans, undras om det är några besökare under högsäsong? Stugan såg så fräsch och "osliten" ut. Det torde vara lagom utflyktsavstånd från bl.a. Sveg, Älvros och Ytterhogdal.

Efter diverse husållsnära tjänster, som att hämta vatten mm, blev det dags för middag. Dagens rätt var vedspisgräddad pizza, en riktig höjdare som stugvärden ska ha all heder för.

Efter maten tog tröttheten ut sin rätt och det blev tidig avslutning på en trevlig dag.

Och det händer även nu när jag sitter och diktar dessa rader så jag tror jag får återkomma i morron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...