tisdag 14 december 2010

Smygstart

Det kommer alltid något annat å tränger sig på så fort man sätter sig under söndagen för att göra en liten sammanfattning, så vipps är det tisdag.
För att motverka värsta abstinensen kastade jag mej på skotern omedelbart efter jobbet i fredags. Det kändes som att det var dags att dra norrut mot Sandnässkogen. Det var kanske inte så klyftigt att åka ensam på stigfinnartur, särskilt när det började skymma, men det är ju skoterdårarnas förening.
Började med att köra ganska nära land i stället för rakt över Råssjön sen blev det till att bana väg genom lövslyet. Det sägs att sommaren varit gynnsam för dylika växter och ökat kanske så mycket som 80-90 cm och alla centimetrarna lutar sig, fulla av snö, in där man vill köra, så klart.
De s.k. "småsjöarna" passerades utan problem men där leden går ner mot Stor-Noren där vände jag för att inte riskera trassla in mej i snårskogen, när snön samlas på huven och lyset har man inte en chans att se var man ska köra.
Lördagen blev en mellandag, nästan utan skoteråkning, men jag träffade de skotertokiga norska vännerna och enades om att försöka träffas för en liten tur under söndagen.
Ryktet hade gått att de uppdaterat sin maskinpark så det blev skoj att få titta och jämföra våra maskiner. Det visade sig vara en tusenkubiks Ski-doo Renegade och en Lynx Xtrim RE med föregångaren till 800-kubiks e-tecmotorn som väl hette Powertec(?)
Fina maskiner båda två och roliga att busa med på sjön. De har ett pressat program när dom är här på sin ledighet och det var hemresedag så vi fick avbryta utflykten "mitt i de bästa lekarna" som barnen sa när dom var små.
Jag tror jag lovade att fixa mer snö till nästa gång de kommer, förhoppningsvis är det nån fler än jag som kan dansa snödansen så vi hjälps åt. Om spådomar och annat stämmer ska det snöa på torsdag, det kan gärna fortsätta veckan ut och en bit in på nästa. Kom ihåg att det är många som ska leva av snön och många som bara lever för snön.
För att inte bara tvärsluta skoteråkandet tog jag på den nya hjälmen och åkte på en liten testrunda för att se hur den fungerar i kyla och det gjorde den...... riktigt bra dessutom. Lite ovant att ta på då det är mycket som ska göras rätt. Jag får återkomma med en utförligare beskrivning vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...