fredag 12 mars 2010

Jo-Lars-täckta

Redan idag kan jag visa hur det kommer att se ut om knappt tolv timmar, på Jo-Lars-lägdan. Så länge jag kan minnas, vilket oftast inte är så länge, har skoterresorna startat nedanför (fd) affären här i byn. Det torde vara den mest centrala av alla centrala platser i landet kanske hela världen. Härifrån är det 1 mil åt alla håll.

I morron är det uppställning för den årliga resan till Högåns skoterklubbs träff vid Galåbuan eller rättare vid ett vindskydd på en myr ute i ingenstans men ändå inte långt från västra Galåbodarna som ligger vid skoterleden mot Arådalen. Uppfart antingen från Vigge eller Svenstavik. Även möjligt att angöra med bil om man är beredd att gå skoterleden några meter.

Förra året var det rejält tungt före längs Näkten till Sörvickran och vidare över Storsjön till Bergs kyrka (ca). Då valde vi leden via Backsjöarna för hemresan, en riktig fartsträcka om jag minns rätt.
Enligt inlyssnade rapporter har töandet och sedan kylan gjort att det i år kanske blir en lättsam resa bort mot Oviksfjällen.
Det lär ska vara nåt slags skotervisning men jag tror att jag sett dem förut så personligen ser jag fram mot att få se en omtalad X-trim där, om han (ägaren) inte fastnar vid nåt bra fiskeställe.
För övrigt hoppas jag att jag äntligen ska få mej en riktig kolbulle ......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...