fredag 26 februari 2010

Redan

Opps, redan fredag! Efter den trivsamma resan i Oviksfjällen förra lördagen blev det lite prov och utvärdering av utrustningen under söndagen. Om jag tagit på andra glasögon hade jag lätt kunnat se att det visst var en säkring som gjorde att el-visiret inte funkade. En provtur till småsjöarna i Sandnäset under ett mindre busväder, med snöyra och massor av kallgrader, tydde på att funktionen var ok.
Inför morrondagen har funderingarna på några resemål på medeldistans pågått under veckan, bl.a. på det skotercafe som finns i Söderhögen. Nu på slutet har en skoterträff i Fåker/Grönviken seglat upp som starkaste kandidaten, så stark att det t.o.m. är bestämt att det blir så.

Det är evigheter sen vi styrde åt det hållet och man kan vara lite betänksam om hur snö- och sjöläget är oppöver Näkten. Man kan även köra inlandet längs skogsvägar förbi Pån mm men det är enormt med snö överallt så är det okört kan det bli jobbigt. Måste man dessutom ut på en sjö kan vad som helt hända i fråga om fastkörning o.dyl.
Normalt brukar jag inte bekymra mej för vatten på isarna ("bara att gasa") men eftermiddagens tur till Örnbergssjön gjorde mej riktigt betänksam, nåt så enormt mycke vattendränkt snö har jag aldrig sett.
Bara turen att jag tog mej till ett spår som bar utan att fastna. Värst var det mellan Abborrnäset och leden mot Baksjön, man får hoppas att inga Tornetbesökare plumsar ner i den där sörjan i morron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...