söndag 13 december 2009

Inte ens nära


I torsdags såg jag fram emot helgen, reservdelarna till skotermotorn hade anlänt. Grovkollade lite under fredagkvällen och började misstänka att något var fel. Men jag tog bort kolvarna och kunde nu på allvar konstatera att det varit rejält nära att kolvarna brunnit upp, den ena hade en grop på ovansidan och den andra hade brända avlagringar inuti.Under lördagen stod det klart att jag hade fått fel packning till cylinderfoten, började titta noggrannare på övriga packningar och allt var fel.

Nåväl, jag vänder på motorn och byter vevaxeltätningarna så länge då.... Den stora "packboxen" passar men de övriga tätningarna ser ut att höra till en annan motor ....... så var den helgen förstörd.

Bara att skicka tillbaka för att göra om och göra rätt.
Man får verkligen hoppas att den beställda drivkedjan är rätt när den kommer!

Nu är det väl ingen panik för snön dröjer (tills i morron) men man
vill ju gärna att grejerna ska vara okej om det börjar toksnöa.
Förra lördagen kollade jag isläget på viken, det såg hyfsat lovande ut men i veckan krymte isen betänkligt. Nu ser det ut att bli kallare så det kan finnas hopp .......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...