söndag 17 januari 2016

Now we're talking

Bärgare på plats
Förra söndagen började det snöa lite försiktigt, sen rasslade det till så pass att det var riktigt roligt att skotta framför bron på måndagmorron. Sen höll snöandet på till tisdagkväll/natt så nu börjar det lika nåt, i alla fall som en början. Och dom som pratar om att det räcker nu vill jag påminna om att det har gått åt pipsvängen tidigare, lika bra att det får snöa så mycket som det bara kan. Uppåt finns ju som bekant ingen begränsning när det gäller snödjupet.
Synd bara att det ska vara så rackarns kallt.


Hinder och fara kan förekomma
Trots kylan blev det en improviserad runda i omgivningarna efter snöskottningen i tisdags, jag tänkte inte åka så långt hemifrån eftersom jag nog (?) hade lite bensin i tanken. Efter en stund dök brodern upp och då var den tanken som bortblåst så vi drog upp till Sjöändtjärn, och mycket riktigt, några meter ut på isen blev det stopp. Behövde inte titta i tanken för att få bekräftat varför skotern stannade. Däremot tittade jag i bagaget om jag händelsevis hade dunken kvar sen en tidigare utflykt men där var tomt och innehållslöst.

Nåväl, jag satt ju inte i sjön (utan på den), bara att hoppa upp och lifta hemåt.
Sen gjorde jag mej ingen brådska att hämta skotern utan det ordnade jag under lördagen.
Av alla fula fiskar så är nog soppatorsken den värsta.
Vackert vid Stor-Backsjön
Lördagen och även söndagen ägnades åt lite grundpreparering, det behövs att man rör om i kallsnön om det ska bli nåt att åka på, annars är man nere på marken och åker trots att det kommit närmare 50 cm. Örnbergssjön och Stor-Noren är besökta liksom Stor-Backsjön. Alla sjöar har rejält tjocka isar utan uppträngande vatten, däremot fanns det vatten på två små tjärnar, där är det nog vatten som rinner in från näraliggande myrar (?) men vatten som vatten, lika blött är det.
Enligt prognoserna kan vi få nån snöflinga till den kommande veckan även om det nog är för överoptimistiskt att hoppas på en repris av den gångna veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Afton!

 En sån rivstart det blev på vintern, nästan en hel vinter avklarad på två månader!  Visst har det hänt att vi fått en snöig avslutning på å...