torsdag 19 mars 2015

Ur tid är leden

Jaa, det är inte mycket som är sig likt nuförtiden, när det gäller vädret alltså.

Efter besöket i Rätan för snart två veckor sedan har det mest blivit små svängar i närområdet tex en liten tidsresa tillsammans med Anders dagen efter Rätan. Blå-Rangern behövde luftas så vi tog en rundtur till det som är Buan för mej nämligen Sandnäsbuan. Efter besök på de olika vallarna och genomgång av dess historia blev det fika i bustugan. Efter studie av gästboken konstaterade vi att vädret var ganska exakt som vid vårt förra besök - på midsommarafton 2014.
Blå-Rangern fyller för övrigt 10 år i min ägo och Ski Doo´n passade på att slå över till 100 körda mil men nån vidare jubileumsfest blev det inte.

I lördags hade jag en förhoppning om att göra en sväng som skulle komma förbi pimpeltävlingen på Stor-Åksjön. En sväng blev det men inte tillräckligt stor för jag kom inte ens nära, men jag får försöka mer en annan gång.
Söndagens vackra väder inspirerade till en Näkten Tour 2015. Så var det i alla fall meningen men det var mer blankis och mindre snö än jag ville inse. Det blev ett evigt skuttande mellan de fåtaliga snöfläckarna invid Näktens västra strand. Vid Brynjeholmarna gav jag upp och parkerade för en något tidig lunchrast.
Precis hela tiden mullrade det som åska på avstånd, bara en bit ifrån mej bröts isen upp och bildade en vall tvärs över sjön mot "Röbergs" på andra sidan, ganska mäktigt.

Återigen har det blivit så många varmgrader att det blivit pölar på isen, så jag kollade läget med ledkäpparna och de börjar mogna för plockning nu, utfarten på sjön från byn är dessutom inte att rekommendera så det är nog bara att inse att slutet är nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...