tisdag 28 december 2010

GPS´n

GPS-navigator är nästan ett standardinstrument på skotrar numer. Vintern 2004 beställde jag en Magellan Sportrak Pro (handhållen) från England för i första hand skoterbruk. Leveransen strulade så det hann bli vår innan den var hemma och jag började använda den till geocaching i stället.
Säsongen 2004/05 monterades den på den skoter jag hade i drift då, "rö-rangern", då även kompletterad med en Ipaq 4150 handdator.
Eftersom gps-manickerna hade så dåliga kartor var en handdator (PDA) med Kartex Gröna kartan en bra lösning. Problemet var att det krävdes värme för att hålla batteriet vid liv. På den luftkylda maskinen lånade jag varmluft från kylningen. Efter att jag impulsköpt en vattenkyld skoter i slutet av februari  2005 hamnade prylarna där och då blev det till att bygga in elvärme i hållaren/lådan.
Arrangemanget har fungerat bra i flera år men 2009 blev jag med bilnavigator, en Garmin Nuvi 500, en manick som även ska fungera i skogen och på sjön (lite crossover som det heter på nysvenska).
Den fick följa med på en del resor förra vintern och till nyskotern kändes det som att det var dags att klara sig med bara en GPS på skotern, tidigare hade det varit både två och tre hitta-vilse-manicker att hålla reda på.
Efter fjolårets utvärdering var ett krav att kontakten för den externa strömmen måste få en annan utformning då micro-USB-kontakten var alldeles för plottrig att hålla på med ute i fält, nån skarp hjärna hade dessutom kommit på att gps´n måste sitta i hållaren innan kontakten gick att sätta i.
Magellan har sedan länge räknat ut hur detta ska lösas så jag lånade deras upplägg och efter lite mikro-kirurgi så hade jag en fungerande snabbkoppling.
På Xtrimmen har cigguttaget ström när motorn laddar dvs inte på tomgång, för att slippa ständiga meddelanden från gps´n var nästa krav att extern-strömmen kom direkt från batteriet.
Utrymmet där manuella starthandtaget ska sitta passade helt perfekt för spänningsomvandlare, strömbrytare och kontrollampor.
Tillverkningen av själva konsollen var en utmaning i sig eftersom precis allt är snett men med lite trixande så var allt på plats för nån vecka sedan och nu är det provkört och godkänt.
En extra finess med Garmin-navigatorerna (inte alla) är att det går att ha Norrlands Skoterledskarta i dessa apparater. Det handlar alltså om skoterleder i stället för bilvägar i det här fallet, dessutom med auto-routing "sväng-hit-å-sväng-dit"). Just nu finns ca 72 000 km skoterleder i kartan och blir ständigt fler vartefter brukarna skickar sina spårfiler till "kartmannen" Mikael Nordlund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...