lördag 3 april 2010

Söderväggar

Vid en hastig kontroll av vilka aktiviteter som kunde tänkas stå på programmet i dag verkade det mesta tyda på att det skulle förekomma inslag av pimpling. Eftersom jag kände av min pimpelallergi från gårdagen så valde jag en sakta skoterpromenad uppöver Näkten i ensamt majestät.
Det är alltid trevligt att stanna till ute på Monäset och det var rätta tiden för en fikapaus så jag ankrade vid boningshusets södervägg där det var alldeles enormt soligt, lugnt och tyst.
Senast jag var här var i slutet av februari då vi var på väg hem från skoterdag i Näs/Fåker. Då var det djupsnöpulsning som gällde och vi letade enklaste vägen hem.
I dag var det betydligt lättare att ta sig fram både på den släta sjöisen och den relativt fasta snön.
Jag tog en rejäl fikapaus men när solen tog en sväng bakom ett moln passade jag på att smita från husväggen.

Jag valde bort Älgsjön idag eftersom det inte är länge sedan jag åkte den svängen, siktade på Stor-Åksjön via Grisvågen i stället. Nu visade det sig att skogsbilvägen var plogad så det var bara att vända tillbaka till Näkten och styra mot Sandnäset. I buan vet jag att det finns en södervägg med rätta känslan i så det var ett enkelt val att bestämma var påtåren skulle intas.
Blev visst lite pömsig där i solen så jag slumrade till en stund, men här har man nära till skotervägar och det var nog skoterljud som väckte mej. Även nu gick solen i moln några minuter så det var lämpligt att tuffa iväg hemåt.
Senare fick jag höra att den andre ständige ledamoten i Skoterdårarnas förening tillsammans med diverse skoteramatörer åkt delvis samma eller nära mina svängar men vi missade varann med ett antal minuter.

Det kom upp en frågeställning häromsistens; hur många Långtjärnar finns det? I närheten, i länet och landet?
Det måste vara åtskilliga för det verkar ha varit begränsat med fantasi när det gällt att döpa sjöar och tjärnar. Ett tydligt tecken på att fantasin tagit slut har vi här i närheten - Namnlöstjärnen.

Nästa frågeställning är: vid hur många av alla dessa Långtjärnar serveras det kolbulle, våfflor mm under påskdagen? Personligen känner jag bara till en och den finns inom räckhåll så det erbjudandet synar man gärna.
Skulle det vara fler Långtjärnar, eller något annat okänt men inte namnlöst ställe, som har kolbulleservering i helgen kan jag boka in annandagen för ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hoppsan!

 Så har tideräkningen hoppat till igen, redan slutet av mars och påsken står för dörren. Vissa skulle nog säga att det redan är påsk efterso...